9 Mar 2014

#PrayForMH370

Bismillah...
Assalammualaikum, semua.

Hari ini muncul berita yang mengemparkan, bukan sahaja untuk Malaysia, malah dunia. Pesawat MH370 hilang!

Dan buat pertama kalinya, Rabiatul tengok berita di Astro Awani lebih dari sejam. Dan Rabiatul masih lagi di saluran yang sama saat mula menulis.

Beberapa jam lagi, genaplah 24 jam flight MH370 hilang dari radar.

Dan pada entri ni ditulis pun masih tiada lagi pengumuman rasmi dari pihak MAS tentang kejadian kapal terbang MAS MH370 yang hilang.

Disaat ini, Rabiatul masih berharap yang kesemua mereka - juruterbang, cabin crew dan penumpang terselamat dari musibah ni walaupun orang kata peluangnya senipis kulit bawang atau mungkin juga tiada. Tapi tak salahkan kalau kita terus berharap. Semuanya dalam kuasa Allah. Kalau Dia kata jadi, maka jadilah. Takkan bergerak pun satu zarah atas muka bumi ni tanpa izinNya kan. Be Positive! Tu yang Rabiatul pegang.

Setiap kali ada news tentang MH370, bulu roma mesti meremang. Kalau nak tahu, time tengah meremang tu adalah waktu mustajab untuk berdoa. Tiada lain yang dipohon melainkan keselamatan yang terlibat.

Sayu je rasanya. Apatah lagi ramai yang kononnya PAKAR, memberi pelbagai spekulasi. Dan banyak VOLUNTEER untuk sebarkan sesuatu yang tak pasti. Tak sedarkah anda semua, banyak hati yang terkesan dengan setiap berita itu. Rabiatul yang tidak ada sebarang ikatan dengan orang-orang ada dalam pesawat itu masih mengharapkan mereka semua selamat, walaupun harapan itu sebesar biji sawi. Apatah lagi mereka yang ada kaitan, mestilah pengharapan mereka lebih besar. Cubalah berada dalam situasi mereka sebelum sebarkan berita. Walaupun berita tu benar sekalipun, PLEASE DONT SPREADING UNCONFIRM NEWS. Biarlah pihak yang terlibat yang buka mulut.

Yang paling sadis sekali ialah orang buat berita ni sebagai lawak. Hello! Awak letak otak kat mana ye? Ini bukan bahan lawak tahu! Ini ada kaitan dengan nyawa. Nyawa bukanlah sesuatu yang boleh dibuat gurau.

Dan yang Rabiatul rasa tak boleh blah ialah orang kaitkan insiden kehilangan MH370 ni dengan politik. Ya Allah. Geramnya. Ingat nyawa orang boleh dipolitikkan ke. Dah makin hilang sifat kemanusiaan manusia sekarang ni. Rasa teruk sangat.

Lagi satu. Tuduh menuduh. Orang tu salah. Orang ni salah. Hello! Yang bercakap tu betul sangat ke? Tak ada buat salah? STOP BLAMING OTHER.

Dan tolonglah, janganlah cakap, ORANG TU BANYAK DOSA. Statement ni buat Rabiatul nak cili je orang yang cakap tu. Gaya yang bercakap tu macam dia suci sangat, tak ada dosa langsung.

Okeylah. Stop sampai sini saja. Buat darah mendidih je. Patutnya simpan tenaga untuk terus doa, doa dan doa.

》》》9 pagi nanti ada sidang media pasal MH370 yang hilang ni. Dan macam biasa Rabiatul tengok kat Astro Awani je.《《《

Yang Masih Berharap,
Rabiatul
09.03.2014 00:43

No comments:

Post a Comment